צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

דרכים לקביעת זהות הבורר

בוררות עסקית היא הליך לפתרון מחלוקות וסכסוכים על רקע עסקי. לבחירה בהליך בוררות על פני הגשת תביעה בבית המשפט עשויים להיות יתרונות משמעותיים. כדי ליישב מחלוקת בדרך של בוררות דרושה הסכמת שני הצדדים.

פעמים רבות מקדימים מי שכורתים חוזה עסקי וכוללים בו סעיפים הקובעים שאם יתגלעו סכסוכים הם ייושבו בדרך של בוררות. לעיתים נערך, לצד חוזה העסקה עצמה, הסכם בוררות המורה על יישוב סכסוכים בדרך של בוררות ומפרט כללים שונים לניהול ההליך.

אחד הנושאים המרכזיים בכל הליך בוררות הוא קביעת זהותו של הבורר. מסיבה זו הסכם בוררות טוב יכלול מנגנון למינוי בורר או שתוגדר זהותו של בורר המקובל על שני הצדדים ומביע נכונות לשמש בתפקיד זה אם יעלה הצורך. עורך דין המנוסה בניסוח הסכמי בוררות ידע כמה חשוב להסדיר עבורכם את נושא קביעת זהות הבורר.

קביעת זהות הבורר בהסכם הבוררות

כדי ששני הצדדים יסכימו לפנות להליך בוררות הכרחי שהבורר יהיה אדם (כאשר מדובר בבורר יחיד) עליו שני הצדדים סומכים. בדרך כלל, סמכויותיו של הבורר נרחבות, מלבד שמיעת טיעוני הצדדים הוא יכול לגבות עדויות, להורות על קבלת חוות דעתם של מומחים ועוד. מסיבות אלה מקובל להגדיר כבר בהסכם הבוררות את שמו של מי שיוכל לשמש בורר. אפשרות נוספת היא להסתפק בפירוט תכונות שעליהן להתקיים בבורר שייבחר אם יעלה הצורך, כך למשל ניתן לקבוע שעל הבורר להיות בעל השכלה וניסיון בתחום מסוים.

מינוי בורר באמצעות צד שלישי 

מנגנון מקובל נוסף לקביעת זהות הבורר היא פניה לצד שלישי, המקובל על שני הצדדים לסכסוך, שיהיה אמון על מינוי בורר. פעמים רבות גורם שלישי כזה יהיה אדם הנושא משרה ציבורית המחייבת ניטרליות, כך למשל יושב ראש לשכת רואי החשבון, נשיא לשכת המהנדסים והאדריכלים או יו"ר לשכת עורכי הדין.

פניה לבית המשפט בבקשה למינוי בורר

לפעמים, למרות נכונות לפנות להליך בוררות וניסיונות כנים למנות בורר לא מצליחים הצדדים למצוא בורר המקובל על שניהם. נסיבות אופייניות למצב כזה הם כאשר נבצר ממי שהצדדים הסכימו שישמש בורר למלא תפקיד זה.

במקרים כאלה, ניתן לפנות אל בית המשפט בבקשה למינוי בורר. תנאי מוקדם להגשת בקשה כזו היא ששני הצדדים מסכימים לכך שבית המשפט ימנה עבורם בורר.

חשוב לציין שניתן למנות בורר גם לאחר שהוגשה תובענה לבית המשפט, זאת אם הצדדים מסכימים להעביר את בירור הסכסוך לבוררות. במקרה כזה בית המשפט ימנה את הבורר.

משרד עורך דין רענן גל ושות' מתמחה במשפט עסקי. צברנו ידע וניסיון גם בכל הקשור למינוי בוררים, ניסוח הסכמי בוררות, הגשת בקשות למינוי בורר לבית המשפט ועוד. אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה הקשורה לנושא הבוררות, נשמח לספק ייעוץ ומידע מהימן, במידת הצורך תוכלו גם אתם לקבל מאיתנו ליווי משפטי איכותי ומסור.

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין