צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

חוק הגנת הפרטיות

חוק הגנת הפרטיות

כבני אדם אנו מנהלים למעשה שלושה מעגלים של מידע אודותינו, יש את זה הגלוי לכל, את זה השמור לאנשים המקורבים אלינו ויש את מה שאנו מעוניינים לשמור לעצמנו בלבד. אם קורה ונחשף מידע אודותינו בפני מי שלא היינו רוצים שמידע זה יגיע אליהם אנו עשויים לחוש מצוקה ואי נוחות, ייתכן בהחלט שמעבר לפגיעה ברגשותינו יגרם לנו גם נזק של ממש, כך למשל שמנו הטוב עלול להיפגע על כל המשתמע מכך, מערכות יחסים שאנו מנהלים עלולות לספוג מהלומה קשה ועוד.

מוסר טבעי מורה לנו לנהוג בזהירות בכל הקשור לשמירה על פרטיותו של הזולת אולם אין ספק שראוי שהזכות לפרטיות תעוגן גם בחוק. כבר בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו נקבע בסעיף 7(א) כי "כל אדם זכאי לפרטיותו ולצנעת חייו", זהו גם הבסיס לחוק הגנת הפרטיות שנכנס לתוקפו בשנת 1981 במטרה להסדיר את נושא השמירה על הפרטיות תוך הגדרת גבולותיה וקביעת עונשים למי שפוגעים בה. חוק הגנת הפרטיות מרחיק לכת עד כדי איסור, אמנם לא בכל תנאי, של שימוש בראיות משפטיות שהושגו תוך הפרת הפרטיות.

מהי פגיעה בפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות קובע מהי פגיעה בפרטיות. בין היתר נקבע כי פגיעה בפרטיות עשויה להיות בילוש אחר אדם באופן העלול להטרידו, האזנה באופן האסור עלפי חוק, צילום של אדם ללא הסכמתו בעת שהוא ברשות היחיד, פרסום תמונותיו של אדם באופן העלול לבזותו, העתקת תוכן שלא נועד לפרסום מפרי עטו של אדם ועשיית שימוש בו ללא קבלת הסכמה מראש, שימוש בשמו, כינויו, תמונות או קולו של אדם באופן מסחרי (למטרות רווח), הפרת חובת סודיות הקבועה בדין (למשל חיסיון עורך דין – לקוח) או שנקבעה בהסכם, פרסום דברים הנוגעים לצנעת חייו של אדם או למצב בריאותו, שימוש בידיעה על אדם שלא למטרה שלשמה נמסרה ועוד.מי שסבור שפרטיותו נפגעה באופן הנוגד את החוק טוב יעשה אם יפנה ללא דיחוי אל עורך דין המתמחה בתחום ההגנה על פרטיות. עורך דין שכזה ידע לייעץ ולטפל בעניין באופן שימזער את הנזק העלול להיגרם כתוצאה מן החשיפה הלא רצויה כמו גם להשיג פיצוי בגין הפגיעה בפרטיות ואף הרשעה פלילית שעונש משמעותי בצידה למי שהפר את פרטיותנו.

עונש מאסר על פגיעה בפרטיות

חוק ההגנה על הפרטיות קובע כי על מי שפוגע במזיד בפרטיותו של אדם ניתן להטיל עונש מרבי של 5 שנות מאסר בפועל (!). חוק הגנת הפרטיות גם מאפשר ניהול תביעה אזרחית כנגד מי שפוגע בפרטיותנו, במקרים בהם ניתן להוכיח שנגרם נזק ולאמוד את היקפו ניתן לתבוע פיצוי בגובה הנזק שנגרם (עלפי העיקרון הנזיקי של "השבת המצב לקדמותו", דהיינו תשלום של פיצוי שיביא את מי שנגרם לו נזק למצב בו היה לולא בוצעה נגדו העוולה).

אולם, ככל שהדבר נוגע לפגיעה בפרטיות, בדומה למקרים של הוצאת דיבה, ייתכן מאוד שיהיה קשה להוכיח גרם נזק כמו גם לאמוד את היקפו. המחוקק נתן דעתו על קושי זה וחוק הגנת הפרטיות מקנה סמכות לבית המשפט לקבוע פיצויים בגובה של עד 50,000 ש"ח (נכון לשנת 2015) גם ללא הוכחת נזק.

משרד עורכי דין רענן גל ושות' מתמחים גם בתחום ההגנה על פרטיות. אם אתם סבורים שפרטיותכם נפגעה או שאתם מוצאים עצמכם נתבעים כמי שפגעו בפרטיותו של אחר אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני.

נשמח לספק מידע מהימן, לענות על שאלות ולסייע לכם לגבש דרך פעולה מיטבית. במידת הצורך תוכלו גם אתם לקבל מידינו ליווי משפטי איכותי ומסור המגובה בעשרות שנות ניסיון בתחום.

סיפורי הצלחה בתחום אזרחי מסחרי

העבירו בין המלצות

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין