עו״ד רענן גל
בישראל, גופים ציבוריים כפופים לחובת עריכת מכרזים כאשר הם מבקשים להתקשר עם ספקים, לרכוש מוצרים או שירותים וכדומה. מדובר בהליך מחייב שמטרתו להבטיח תחרות הוגנת, שקיפות, שוויון הזדמנויות וניצול יעיל של כספי הציבור. המכרזים נערכים במגוון תחומים – החל מרכישת מוצרים ושירותים, דרך ביצוע עבודות תשתית ובנייה, ועד למתן זכויות שימוש או מכירת נכסים ציבוריים. החוק מגדיר מתי גוף ציבור נדרש לערוך מכרז.
משרדנו מעניק ייעוץ וייצוג משפטי מקיף למציעים בתחום המכרזים, בין אם מדובר בהגשת השגה, ערר או עתירה מינהלית – משרדנו פועל בנחישות ובמקצועיות כדי להבטיח שמירה על כללי המכרז, חשיפת כשלים וניהול ההליך לטובת לקוחותינו. הניסיון הרב שצברנו מאפשר לנו להעניק פתרונות יצירתיים ומדויקים גם במצבים מורכבים.
תקנה 6 לתקנות חובת המכרזים, תשנ"ג- 1993 קובעת תנאי סף מוקדמים למציעים במרכזים בישראל. מעבר לכך, במכרז, עורכי המכרז מגדירים תנאי סף שנדרשים להתקיים במציע או בהצעה בעניין אותו מרכז. כך לדוגמה, ניסיון של משך זמן מסוים מינימלי, סף של מספר עובדים, וותק, כישורים, היקף מחזור כספי וכדומה.
ככל שמתקבלת הצעה שאינה עומדת בתנאי הסף, כזוכה – הזכייה פוגעת בעקרון השוויון בין המציעים, וכן במציעים פוטנציאליים שלא השתתפו במכרז מתוך ידיעה שאינם עומדים בתנאי הסף. מתן הכשר בדיעבד להצעה שלא עמדה בתנאי סף מסוים לפני המועד האחרון שנקבע להגשת ההצעות יוצרת יתרון לא הוגן ולא שוויוני שפוגע בשוויון ההזדמנויות ובעקרונות דיני המכרזים.
ניתן לתקוף את המכרז בנסיבות שונות ומגוונות. כך למשל כאשר נפל פגם בפרסום או בניסוח המכרז או ככל שנקבעו תנאי סף בלתי סבירים או תנאים שמפלים חלק מהמתחרים במכרז. כך לדוגמה, כאשר נקבע תנאי סף "תפור" שמצמצם את מספר המשתתפים למשתתף ספציפי תוך פגיעה בתחרות ההוגנת בין המתחרים הפוטנציאליים. כמו כן, כאשר הליך הבחירה לא תקין – למשל ככל שהוועדה חרגה מסמכותה, שקלה שיקולים זרים או לא עמדה בחובת תום הלב, או שאינה פעלה בשקיפות. כך גם, ניתן לתקוף מכרז כאשר בחירת זוכה לא ראויה. לדוגמה כאשר הזוכה לא עמד בתנאי הסף או הצעתו לא הייתה הטובה ביותר לפי הקריטריונים שנקבעו בידי עורך המרכז.
חשוב להדגיש כי תקיפת מכרזים ראוי שתטופל על ידי עורך דין מכרזים הבקיא בתחום המכרזים ואשר הינו בעל ניסיון וכישורים מוכחים גם בהופעה בבתי משפט וליטיגציה.
לעיתים, מסתבר שדי בהפניית תשומת ליבם של עורכי המכרז לפגמים שנפלו בניהולו כדי להסדיר את הפגיעה ולגרם לוועדת המכרז לתקן את הפגם. אך, לעיתים מציע שנפגע מאופן עריכת המכרז או מההכרזה על המציע הזוכה – נדרש לעתור לבית המשפט על מנת שיתקן את הפגם שנעשה, בין באמצעות הכרזה על מציע אחר כזוכה ובין באמצעות ביטול המכרז במקרים קיצוניים.
כאשר מציע מפסיד במכרז, יש לו את הזכות לבקש לעיין בהצעת הזוכה לפי תקנה 21(ה) לתקנות חובת המכרזים, תשנ"ג- 1993. מומלץ לבקש לעיין על בהצעת הזוכה על מנת להווכח כי הזוכה עמד בכל תנאי הסף במלואם. יצויין כי לא ניתן לעיין בסודות מסחריים ובחוות דעת משפטיות שהוכנו לוועדה.
לפי תקנה 3 לחובת המכרזים, תשנ"ג- 1993 יש להגיש את העתירה המנהלית ללא שיהוי. התקנה קובעת כי יש להגיש את העתירה בתוך 45 ימים מיום פרסום ההחלטה המנהלית. אך, חשוב לציין כי בית המשפט רשאי לדחות את העתירה מחמת שיהוי גם אם הוגשה בטווח של 45 ימים ובלבד שהעותר השתהה באותן נסיבות.
לכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין בעניין הגשת עתירה מנהלית בהקדם. חלון ההזמדנויות לתקיפת הזוכה או המכרז מוגבלת ומצומצמת ומציע שרוצה לתקוף את המכרז נדרש לעשות זאת בהקדם וללא שיהוי.
אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עניין הקשור במכרזים, נשמח לענות על שאלות, לייעץ ובמידת הצורך לספק שירותים משפטיים מסורים, יסודיים ומקצועיים כדי שההצעה שלך תהיה ההצעה הזוכה.
נלווה אותך במסגרת הליך תקיפת המכרז כדי להשיג את התוצאות הרצויות עבורך ועבור החברה שלך.
מחפשים ליווי משפטי מקצועי, אמין ומדויק? אנחנו כאן כדי להקשיב, לייעץ ולהילחם עבורך.