צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

הבדל בין פסק דין להחלטה אחרת

מערכת המשפט בישראל מורכבת משלל ערכאות שיפוטיות. ישנם בתי משפט כמו בית משפט השלום, המחוזי והעליון, בית משפט לענייני משפחה, בית משפט לנוער, בית משפט לתעבורה, בית משפט לתביעות קטנות ועוד. ישנם בתי דין כגון בתי דין דתיים (בית הדין הרבני ובית הדין השרעי למשל), בתי דין לעבודה, בתי דין צבאיים, בתי דין מנהליים ועוד.

ישנם גם גופים בעלי סמכות מעין שיפוטיות כגון ועדת שחרורים של רשות בתי הסוהר, ועדות השמה של משרד החינוך, ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי ועוד.

הערכאות השיפוטיות הנ"ל דנות בעניינים המצויים בסמכותן ומוציאות תחת ידיהן מגוון החלטות, ביניהן פסקי דין, החלטות בעניינים טכניים (שינוי מועד דיון למשל), פסק דין חלקי, החלטה לביטול פסק דין, החלטה לקבל בקשה ועוד. במשפט הפלילי ישנם גם הכרעת דין וגזר דין (אשר שניהם יחד מהווים את פסק הדין).

לפעמים, מתעוררת שאלה בנוגע לסוג ההחלטה שנתן בית משפט. חשוב לדעת שאין זה עניין סמנטי, ישנם הבדלים בין פסק דין להחלטה אחרת אשר בכוחם להטות את הכף לטובת צד זה או אחר. ההבדל המרכזי בין פסק דין להחלטה אחרת נוגע להגשת ערעור.

לפניכם, תיאור תמציתי אודות ההבדל בין פסק דין להחלטה אחרת, כיצד קובעים באיזה סוג החלטה מדובר ולמה זה כל כך חשוב.

פסק דין היא החלטה המסיימת את הדיון

חוק בתי המשפט מגדיר אלו החלטות יכולה הערכאה השיפוטית לתת. כשמתעוררת שאלה בנוגע לסוג החלטה שנתן בית המשפט המבחן שיקבע אם מדובר בפסק דין או החלטה אחרת הוא האם ההחלטה מסיימת את הדיון ו"סוגרת את התיק".

חשוב לדעת שהכותרת שהעניק בית המשפט להחלטתו אינה סוף פסוק. כך למשל גם אם ההחלטה ניתנה תחת כותרת "החלטה" ולא "פסק דין" אבל היא מעניקה לאחד הצדדים את הסעד הסופי שביקש היא תיחשב לפסק דין לכל דבר ועניין.

ערעור בזכות על פסק דין

כאמור, הבדל חשוב בין פסק דין להחלטה אחרת נוגע לערעור.

על פסק דין של ערכאה ראשונה, יש זכות להגיש ערעור לערכאה גבוהה יותר בתוך 45 יום.

ערעור על החלטה אחרת של בית משפט הוא ברשות בלבד. יש להגיש בקשה לקבל רשות לערער בתוך שלושים יום ממועד קבלת ההחלטה. אם מוענקת זכות ערעור יש להגישו בתוך שלושים יום.

ישנן החלטות עליהן לא ניתן לערער, קביעת מועד דיון או החלטה בעניין הזמנת עדים למשל.

חשוב לדעת שאי הגשה במועד של ערעור, או בקשת רשות ערעור, פירושה ברוב המקרים סתימת הגולל על האפשרות לערער. רק טיפול מסור של עורך דין איכותי הוא ערובה לכך שלא יתפתח מצב מצער כזה.

משרד עורך דין רענן גל ושות' מתמחה במשפט אזרחי, צברנו ניסיון רב בהגשת ערעורים על פסקי דין כמו גם על החלטות אחרות של בתי משפט. אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה הנוגעת לסיווג החלטה של בית משפט, נשמח לסייע, למסור לכם מידע מהימן ובמידת הצורך לספק גם לכם ליווי משפטי מן הרמה הגבוהה ביותר.

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין