חשיבות פנייה מהירה לבנק
להגבלת חשבון בנק עלולה להיות השפעה הרת גורל על עסקים ואנשים פרטיים כאחד. במקרים רבים מובילה הגבלת חשבון הבנק עד לכדי פנייה להליכי פשיטת רגל. רבים אינם יודעים זאת אולם לסניף הבנק סמכות לבטל חשבון מוגבל בטרם זו נכנסה לתוקפה. מרגע שנכנסה ההגבלה לתוקפה הליך הסרתה הוא מורכב יותר שכן כבר הבנק כבר מוסר הודעה בעניין לבנק ישראל המנהל רישום של כל החשבונות המוגבלים במאגר נתונים הפתוח לציבור (כדי לסייע להיזהר מקבלת צ'קים ללא כיסוי), וכך מורכב יותר לבטל חשבון מוגבל.
לבנקים סמכות להפעיל שיקול דעת
בסעיף 9 לחוק שיקים ללא כיסוי, מוענקת לבנק מסחרי הסמכות להפעיל שיקול דעת אם להודיע לבנק ישראל על כך שהבנק שגה בעת שסירב לכבד צ'ק מסוים. התנאי להטלת הגבלה על חשבון בנק הוא הוצאת עשרה צ'קים ללא כיסוי במהלך תקופה של 12 חודשים או פחות (מחשבון הבנק המדובר בלבד, ללא קשר להתנהלות בחשבון/חשבונות אחרים שבידי אותו לקוח). יוצא אפוא שאם מצליח מי שקיבל התראה על כך שהגבלה עומדת להיות מוטלת על חשבונו "לשכנע" את הבנק כי היה עליו לכבד אחד או יותר מהצ'קים שבעקבות העובדה שנותרו ללא כיסוי החשבון עומד להפוך מוגבל, הרי שהדבר יוביל בהכרח להסרת איום ההגבלה, לפחות לתקופה מסוימת.
חלון 15 הימים
מרגע שמזהיר הבנק לקוח שחשבונו מועמד להפוך מוגבל, עוברים חמישה עשר ימים עד שההגבלה נכנסת לתוקפה. חמישה עשר ימים אלה מהווים חלון הזדמנויות במהלכו ניתן וחשוב לפעול בכל דרך להביא לכך שהבנק ישנה עמדתו בנוגע לאחד או יותר מעשרת הצ'קים שהובילו לאיום בהטלת ההגבלה.
דוגמאות טובות למקרים בהם הבנק שינה עמדתו לגבי צ'ק שהחליט בעבר לא לכבד הם למשל במקרים בהם הצ'ק הופקד ביום מסוים, אולם עיכוב בטיפול בו מצד הבנק הביא לכך שלא הייתה יתרה מספקת בחשבון אשר תאפשר כיבודו. דוגמאות נוספות הן לקוחות שלא יכולים היו להעביר כסף לחשבונם מסיבות מוצדקות שונות (שירות מילואים למשל), הבטחה שניתנה בעל-פה על ידי מנהל הסניף שהצ'ק יכובד ועוד.
במשרד עורכי דין רענן גל ושות', צברנו ניסיון רב בסיוע ללקוחות שקיבלו התראה על כך שחשבונם עומד להפוך מוגבל, כמו גם למי שחשבונם כבר הוגבל בפועל. אנו ממליצים בכל פה לא להשתהות ולפנות אל עורך דין המתמחה בדיני בנקאות בכלל ובחשבונות בנק מוגבלים בפרט. נשמח לעמוד לרשותכם ולהעניק גם לכם שירותים משפטיים ברמה המקצועית הגבוהה ביותר.